Ochutnávač HlidameNaftu LuciCat AutoZávodník Pension a Restaurace 338 Penzion Dřevěnice

SEO webových stránek pro vyhledávače

Tento článek slouží pouze, jako souhrn informací které jsem nasbíral o SEO a které se mohou případným začátečníkům v optimalizaci webových stránek hodit. Nebudu tu popisovat základní princip a všeobecné postupy při SEO, s pokorou přiznám že na to jsou jiné a lepší weby. Pokud ale začínáte, nebo se jen poohlížíte po dalších informacích (těch není nikdy dost), třeba vám tento článek v něčem pomůže...

Takže jen stručně o čem SEO je. SEO (někdy také nesprávně nazývané jako SEO optimalizace) znamená Search Engine Optimization neboli optimalizace pro webové vyhledávače, jakými jsou např. Google, Seznam, jyxo apod., které indexují veškerý obsah na webu a stanovují žebříček oblíbenosti webových stránek a ten pak nabízejí při vyhledávání zadaných klíčových slov. Klíčová slova jsou slova, která uživatel zadává při hledání požadovaného článku do vyhledávače, a zároveň jsou to slova, která se nejčastěji vyskytují na hledaném webu. Vyhledávač určí, jestli jsou nejvíce relevantní k článku na webu a je nejvíce pravděpodobné, že právě tento článek uživatel hledá, a potom jej zobrazí na předních pozicích. Samozřejmostí je že každý autor webu chce mít co nejvyšší návštěvnost a snaží se umístit na předních příčkách ve vyhledávání. K tomu nám právě slouží SEO webových stránek. Díky ní, se naše stránky budou vyhledávačům více líbit a tím máme vyšší šanci na lepší pozici. Sebelepší SEO, ale nenahradí kvalitní obsah. Kvalitní obsah tvoří vyšší návštěvnost a vyšší návštěvnost tvoří zase lepší pozici ve vyhledávačích.

SeoServisJako základ SEO a první na co by se měl autor stránek zaměřit je validita kódu Html a CSS. Pokud již máme stránky validní (tedy bez chyb) a můžeme se zaměřit na další optimalizaci. Velmi dobrá stránka s nástroji pro optimalizaci je www.seoservis.cz. Doporučuji si projít veškeré nástroje a opravit další nalezené chyby a řídit se doporučením na stránkách uvedených. Také je dobré se zaregistrovat, čímž získáte historii statistik hodnocení svých webů a můžete v čase sledovat, jak si vedete s optimalizací Další výhodou registrace je možnost vyhledávání podobný stránek (partnerů) pro výměnu odkazů. K tomu se ale dostaneme později.

iBusinessPromoterPro optimalizaci webových stránek, ale také existují offline softwarové nástroje, ikdyž drtivá většina je placených, najdou se i také, které jsou v základní verzi zdarma. Velmi dobrý program je iBusinessPromoter, který vás jednoduchými kroky proveden optimalizací, nebo program Web CEO, který je ale již o trochu složitější na prvotní naučení, ale stejně dobrý nebo i lepší než iBusinessPromoter. Porovnání dalších podobných produktů můžete nalézt na této stránce: www.iexpertsforum.com.

Pokud se chcete o optimalizaci dozvědět ještě víc a angličtina vám třeba dělá problémy, zkuste výbornou knihu Optimalizace pro vyhledávače SEO: Jak zvýšit návštěvnost webu. Která je ke stažení zdarma v elektronické podobě na autorově stránce.

Také samotný Google poskytuje vlastní nástroje zvané Google Webmaster Tools, které získáte po vytvoření účtu na Googlu, přidání své stránky a autorizaci. Zde můžete nahrát soubor sitemap.xml (seznam všech odkazů a článků na vašich stránkách) a za pár dní jakmile vám Google crawler projde stránky, zjistí a vypíše další případné chyby a nedostatky které je třeba opravit. K dispozici máte i nápovědu, jak který problém řešit, ikdyž ne vše je již přeloženo do češtiny.

Google Page SpeedDalší nástroj, opět od Googlu se jmenuje Google Page Speed a slouží opět k optimalizaci webové stránky, tentokráte z hlediska její rychlosti. Existuje ve formě pluginu pro Firefox, a k její funkčnosti je potřeba mít ještě plugin Firebug. Po nainstalování obou pluginů stiskněte F12 a na záložce Page speed můžete spustit diagnostiku. Hlavní úpravy, které bych doporučil pro zrychlení webu jsou:

  • leverage browser caching - nastavení cache pro img a jiné soubory
  • odstranění přebytečných a duplicitních javascriptů a jejich komprese do gzipu
  • bezztrátová komprese png souborů
  • vytvoření domény druhého řádu pro rychlejší nahrávání obrázků
  • běžně používané javascripty a knihovny linkovat z Google API

Pokud chcete aby Vaše stránky byly během přenosu komprimovány a ušetřil se tak tím traffic a snížila doba nahrávání stránky, můžete využít kompresi gzip. Tuto funkci ale musí podporovat server, zkontrolujte si to tedy přes phpinfo.php. Pro povolení komprese vložte:

ob_start("ob_gzhandler");

na začáteks souboru index.php. Ještě lepší způsob je použití příkazu:

zlib.output_compression = On
zlib.output_compression_level = 5

v php.ini nebo .user.ini (dle nastavení hostingu). Pro kontrolu jestli komprese funguje jak má použijte tuto stránku.

Nyní se dostáváme k poslední položce tohto článku a to jsou zpětné odkazy. Množství zpětných odkazů na cizích webech odkazujících na vaši stránku přímo určují tzv. Page rank, neboli hodnocení stránky od Googlu. Google Page rank má rozsah 0-10 (kdy hodnotu 4 mají již známé a oblíbené weby). Podobnou stupnici má i Seznam - SRank (0-60, nebo starší stupnice 0-100) a jyxo (0-255). Našim cílem je tedy roznést co nejvíce odkazů na naši stránku po internetové síti. K tomu se hodně používají různé katalogy webů, firem apod. Zde je potřeba se bohužel registrovat ručně, žádný robot to za vás neudělá, pokud si ovšem tuhle službu nenecháte zaplatit u nějaké firmy. Jako pomůcka vám ale může posloužit seznam těchto webů např na www.seznamkatalogu.cz.

Čím lepší PageRank nebo SRank u katalogu, tím lépe pro nás. Registraci u katalogů s PageRankem menším jak 3 a SRankem menším jak 40 nemá dle mého názoru moc smyl. Také bych se vyvaroval pochybným tzv. linkovacím farmám jejichž jediný účel je "umělé" zvyšování ranku. Takovéto stránky vyhledávače nemají moc rádi a mohou vám za to uměle snížit hodnocení. Při registraci si také dávejte hodně dobrý pozor, jestli služba za zveřejnění odkazu není zpoplatněna, může se vám pak stát, že vám přijde za měsíc účet na několik tisíc korun. Doporučuji tedy číst Obchodní podmínky.

Podobnou registraci můžete provést i pro samotné vyhledávače, kdy jim ale pouze napíšete svou webovou adresu a robot časem stránku zaindexuje